Η πολιτική φυσιογνωμία του Sir Thomas More και η "Ουτοπία" στα χρόνια του Ερρίκου Η'.
Ο Sir Thomas More είναι αναμφισβήτητα μια από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες της Αγγλίας της Αναγέννησης. Πρόκειται για μια προσωπικότητα με πολύ μεγάλη μόρφωση, με τεράστιο πολιτικό και συγγραφικό έργο. Υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής του Καθολικισμού και θεωρείται ο πρώτος Άγγλος Ουμανιστής. Στα χρόνια της Βασιλείας του Ερρίκου του Ογδόου, ο Μορ είναι καγκελάριος και διπλωμάτης κερδίζοντας την εύνοια του βασιλιά. Ο More αναγορεύεται άγιος από την Καθολική Εκκλησία το 1934. Όπως και άλλες προσωπικότητες στα χρόνια της βασιλείας του Ερρίκου, ο More αποκτά μεγάλη δύναμη την οποία αργότερα χάνει από τον ίδιο τον βασιλιά.
Σπουδάζει νομικά στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και μελετά τα αρχαία κλασσικά κείμενα. Αρχικά ακολουθεί μια πολύ επιτυχημένη καριέρα δικηγόρου και γίνεται αργότερα Πρόεδρος της Βουλής των Κοινοτήτων. Το 1529, αναδεικνύεται Λόρδος και Καγκελάριος της Αγγλίας, θέση στην οποία παρέμεινε για λίγο. Παράλληλα ο More συγγράφει. Τα θρησκευτικά του κείμενα είναι γεμάτα με αιχμές και επιθέσεις έναντι της Μεταρρύθμισης του Μαρτίνου Λουθήρου. Εγκωμίαζε τη χριστιανική πίστη ως καθολική και παγόσμια και θεωρούσε την Καθολική Εκκλησία συνεκτικό κρίκο των πιστών. Την εποχή που ο More είναι καγκελάριος στην αυλή του Ερρίκου, υπάρχουν αναταραχές με την εκκλησία. Ο Ερρίκος βρίσκεται σε αντίθεση με τον Πάπα ο οποίος αρνείται να του δώσει διαζύγιο για τον γάμο του με την Αικατερίνη της Αραγώνας, προκειμένου να νυμφευφθεί την Άννα Μπολέυν. Ως αποτέλεσμα αυτής της άρνησης του Πάπα, η Αγγλία αποσπάται από την Καθολική Εκκλησία και ο Ερρίκος ιδρύει την Αγγλικανική Εκκλησία της οποίας τίθεται επικεφαλής. Συνεπώς η εκκλησία πλεόν υπόκειται στο κράτος. O More φυσικά διαφωνούσε με αυτήν την πολιτική του βασιλιά. Το 1534 καλείται να δώσει ενώπιον του Βασιλιά τον "Όρκο της Κυριαρχίας" αλλά αρνείται να δεχτεί ένα κοσμικό πρόσωπο ως επικεφαλής της εκκλησίας. Έτσι o More παραιτείται και ο Βασιλιάς τον καταδικάζει σε φυλάκιση για προδοσία. Ένα χρόνο αργότερα καταδικάζεται σε αποκεφαλισμό με βάση ψευδομαρτυρίες. Η κεφαλή του παρέμεινε επί ένα μήνα στην Γέφυρα του Λονδίνου προς παραδειγματισμό. Η θανάτωση του προκάλεσε θλίψη σε όλη την Ευρώπη και όλοι οι σύγχρονοί του λόγιοι απέρριψαν την κατηγορία που του επιβλήθη περί προδοσίας.
Ο Sir Thomas More είναι αναμφισβήτητα μια από τις μεγαλύτερες προσωπικότητες της Αγγλίας της Αναγέννησης. Πρόκειται για μια προσωπικότητα με πολύ μεγάλη μόρφωση, με τεράστιο πολιτικό και συγγραφικό έργο. Υπήρξε ένθερμος υποστηρικτής του Καθολικισμού και θεωρείται ο πρώτος Άγγλος Ουμανιστής. Στα χρόνια της Βασιλείας του Ερρίκου του Ογδόου, ο Μορ είναι καγκελάριος και διπλωμάτης κερδίζοντας την εύνοια του βασιλιά. Ο More αναγορεύεται άγιος από την Καθολική Εκκλησία το 1934. Όπως και άλλες προσωπικότητες στα χρόνια της βασιλείας του Ερρίκου, ο More αποκτά μεγάλη δύναμη την οποία αργότερα χάνει από τον ίδιο τον βασιλιά.
Σπουδάζει νομικά στο πανεπιστήμιο της Οξφόρδης και μελετά τα αρχαία κλασσικά κείμενα. Αρχικά ακολουθεί μια πολύ επιτυχημένη καριέρα δικηγόρου και γίνεται αργότερα Πρόεδρος της Βουλής των Κοινοτήτων. Το 1529, αναδεικνύεται Λόρδος και Καγκελάριος της Αγγλίας, θέση στην οποία παρέμεινε για λίγο. Παράλληλα ο More συγγράφει. Τα θρησκευτικά του κείμενα είναι γεμάτα με αιχμές και επιθέσεις έναντι της Μεταρρύθμισης του Μαρτίνου Λουθήρου. Εγκωμίαζε τη χριστιανική πίστη ως καθολική και παγόσμια και θεωρούσε την Καθολική Εκκλησία συνεκτικό κρίκο των πιστών. Την εποχή που ο More είναι καγκελάριος στην αυλή του Ερρίκου, υπάρχουν αναταραχές με την εκκλησία. Ο Ερρίκος βρίσκεται σε αντίθεση με τον Πάπα ο οποίος αρνείται να του δώσει διαζύγιο για τον γάμο του με την Αικατερίνη της Αραγώνας, προκειμένου να νυμφευφθεί την Άννα Μπολέυν. Ως αποτέλεσμα αυτής της άρνησης του Πάπα, η Αγγλία αποσπάται από την Καθολική Εκκλησία και ο Ερρίκος ιδρύει την Αγγλικανική Εκκλησία της οποίας τίθεται επικεφαλής. Συνεπώς η εκκλησία πλεόν υπόκειται στο κράτος. O More φυσικά διαφωνούσε με αυτήν την πολιτική του βασιλιά. Το 1534 καλείται να δώσει ενώπιον του Βασιλιά τον "Όρκο της Κυριαρχίας" αλλά αρνείται να δεχτεί ένα κοσμικό πρόσωπο ως επικεφαλής της εκκλησίας. Έτσι o More παραιτείται και ο Βασιλιάς τον καταδικάζει σε φυλάκιση για προδοσία. Ένα χρόνο αργότερα καταδικάζεται σε αποκεφαλισμό με βάση ψευδομαρτυρίες. Η κεφαλή του παρέμεινε επί ένα μήνα στην Γέφυρα του Λονδίνου προς παραδειγματισμό. Η θανάτωση του προκάλεσε θλίψη σε όλη την Ευρώπη και όλοι οι σύγχρονοί του λόγιοι απέρριψαν την κατηγορία που του επιβλήθη περί προδοσίας.
- De optimo statu reipublicae, deque nova insula Utopia -Περί της αρίστης καταστάσεως του κράτους και περί της νέας νήσου Ουτοπίας, 1516.
Οι απόψεις και η γενικότερη φιλοσοφία του More, περιλαμβάνεται στο έργο του "Περί της Άριστης Καταστάσεως του Κράτους και Περί της Νέας Νήσου Ουτοπίας" γνωστότερο ως απλά "Ουτοπία". Ο More, περιγράφοντας μια ιδανική κοινωνία σε ένα φανταστικό νησί, ουσιαστικά παραθέτει ένα κατηγορητήριο κατά των μεγάλων πολιτικών αδικιών του κράτους εκείνης της εποχής. Καταγγέλει την άνιση κατανομή του πλούτου, τις βάναυσες τιμωρίες της θρησκευτικής καταπίεσης και τον παραλλογισμό του πολέμου. Στην Ουτοπία οι κάτοικοι έχουν κοινοκτημοσύνη σε όλα τα αγαθά, δουλεύουν μόνο έξι ώρες τη μέρα ώστε να έχουν και ελεύθερο χρόνο για τα πνευματικά τους ενδιαφέροντα. Στόχος είναι να διατηρηθούν οι αρετές της σοφίας, της μετριοπάθειας, της γενναιότητας και της δικαιοσύνης οι οποίες δίνονται φυσικά στον άνθρωπο από τον Θεό. Ο σίδηρος είναι το πολυτιμότερο μέταλλο γιατί είναι το χρησιμότερο. Πόλεμος και μοναχισμός δεν υφίστανται πλέον και υπάρχει θρησκευτική ελευθερία για όλους αρκεί να αναγνωρίζεται η ύπαρξη θεού και η αθανασία της ψυχής. Η Ουτοπία δέχτηκε αρνητική κριτική ως ένα εργο άκρως συντηρητικό. Ωστόσο τα ιδανικά της ανεκτικότητας και της θρησκευτικής ελευθερίας που ο More περιγράφει βρίσκονται πολύ πιο μπροστά από αυτά που άλλοι λόγιοι περιγράφουν την ίδια εποχή. O More δεν αντιφάσκει όταν από τη μια υποστηρίζει την ενότητα της χριστιανοσύνης και από την άλλη μια κοινωνία απελευθερωμένη από τη θρησκευτική καταπίεση. Απαραίτητη προΫπόθεση για τον More είναι μια Εκκλισία εξαγνισμένη από την διαφθορά και τους δόλιους τρόπους. Αποδέχεται μεν την κυριαρχία και σημασία του Χριστιανισμού, αποστρέφεται δε την δολιοφθορά.